بیانیه انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران خطاب به مسئولان وزارت آموزش و پرورش

اخیراً جناب آقای نوری وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام کردند که «برخی دانش ­آموزان بازداشتی برای اصلاح و تربیت به مراکز روانشناسی ارجاع داده شده اند تا مانع از تبدیل آنها به شخصیت­ های ضد اجتماعی شوند».

از آنجا که این اقدام نگرانی­ هایی را در بین جامعه علمی و خانواده­ ها ایجاد کرده است، ضمن درخواست از مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای ارئه اطلاعات دقیق و شفاف­ در مورد چگونگی دستگیری، نگهداری و سرنوشت این دانش آموزان، نکاتی را در این زمینه یادآور می شویم.

  • در حالی که انگ­زدایی از مشکلات روان یکی از راهکارهای مهم برای ترغیب خانواده­ ها و نوجوانان برای استفاده از خدمات روانپزشکی و روانشناسی است، اقداماتی از این دست به نوعی این انگ را تقویت و سوء برداشت­ هایی در جامعه ایجاد می­کند، از جمله اینکه دانش آموزان معترض یا بخوبی تربیت نشده ­اند و یا اینکه به مشکلات روانی مبتلا هستند. بدیهی است که شکل­ گیری اختلالات روانپزشکی محصول عوامل مختلفی است که در طول زمانی طولانی باعث بروز این اختلالات می­شوند و اقدام اعتراضی در یک شرایط خاص اجتماعی چنین اثری ندارد.
  • همان گونه که مسئولان آموزش و پرورش مستحضرند خشونت در نظام تعلیم و تربیت جایی ندارد. ضمن اینکه طبق کنوانسیون جهانی حقوق کودک (که جمهوری اسلامی ایران از امضا کنندگان آن است) نیز، استفاده از خشونت اعم از فیزیکی و روانی علیه کودکان (سنین قبل از ۱۸ سال) منع شده است. بدیهی است که بکارگیری خشونت نه تنها کمکی به حل بحران نمی­کند که بر مشکلات سلامت روان نظیر اضطراب، مشکلات خلقی، هیجانی و رفتاری می­ افزاید.
  • مدرسه خانه دوم کودکان است و اولیای مدرسه و وزارت آموزش و پرورش وظیفه مراقبت از کودکان و نوجوانان در شرایط بحران را برعهده دارند لذا باید همانند والدین از دانش آموزان در برابر درگیر شدن در بحران و آسیب­ های آن محافظت کنند.

 

بدینوسیله از مسئولان آموزش و پرورش می­خواهیم ضمن جلوگیری از اعمال هرگونه خشونت، برای آزادی هرچه سریع­تر دانش آموزان بازداشت شده اقدام کنند تا امکان بازگشت فوری آنها به آغوش خانواده و مدرسه فراهم شود.

 هیأت مدیره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران

۱۹ مهر ۱۴۰۱

 

برای داشتن این بیانیه کلیک کنید: بیانیه انجمن به مسئولان آموزش و پرورش