بیانیۀ انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران در مورد کاربرد نقشه مغزی (QEEG) به عنوان ابزار تشخیصی در اختلالات روانپزشکی

اخیراً در مراکز درمانی متعددی تکنولوژی تهیه نقشه مغزی برای تشخیص گذاری اختلالات روانپزشکی کودک و نوجوان به ویژه اختلال بیش فعالی و کم توجهی استفاده می­شود. با توجه به هزینه زیادی که استفاده از این روش به خانواده­ ها تحمیل می­کند و ابهاماتی که در مورد اعتبار آن وجود دارد، هیأت مدیره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران بر آن شد تا شواهد علمی موجود را در ارتباط با این روش بررسی کند و نتیجه را در اختیار جامعه علمی و عموم هموطنان قرار دهد. بر این اساس، کارگروه علمی پژوهشی انجمن مطالعات موجود را جمع­آوری و مرور کرد و نتیجه در قالب یک مقاله مروری کوتاه در سامانه آموزشی انجمن در دسترس قرار گرفت.

https://edu.iacap.ir

بررسی نشان داد که هرچند در مطالعات اولیه شواهدی به نفع اعتبار روش تهیه نقشه مغزی (QEEG) به دست آمده ولی این یافته­ ها در مطالعات بعدی تکرار نشد. در مطالعات جدیدتر اعتبار (حساسیت و ویژگی) این روش پائین گزارش شد و دلایلی نیز در ارتباط با اختلاف موجود در شواهد گذشته و فعلی (از جمله ضعف­ روش­شناسی مطالعات پیشین) مطرح شد. اعتبار پایین و تناقض در شواهد موجود، استفاده از این ابزار را برای تشخیصی بالینی تأیید نمی­کند و کاربرد آن را به شرایط تحقیقاتی محدود می­کند.

برخی درمانگران برای استفاده از این روش به تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استناد می­کنند. در این مورد باید یادآور شد که تأییدیه FDA برای یک مورد خاص و در شرایط ویژه، قابل استناد به کاربرد بالینی یک روش یا ابزار در کلینیک­ ها و مراکز درمانی نیست و در این زمینه پیروی از راهنماهای معتبر بالینی اولویت دارند. در حال حاضر هیچ یک از دانشگاه ­ها یا مراکز علمی معتبر این روش را در راهنماهای بالینی خود توصیه نمی­کنند.

 

با توجه به این مستندات، انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران تهیه نقشه مغزی را به عنوان ابزار تشخیص اختلالات روانپزشکی، در کلینیک ­ها، مطب ­ها، مراکز روانشناسی و توانبخشی معتبر و مناسب نمی­داند و استفاده از آن را توصیه نمی­ کند. لازم به یادآوری است بر اساس شواهد موجود، مصاحبه و معاینه بالینی روانپزشکی که بر پایه جمع ­آوری اطلاعات تشخیصی از کودک، والد و سایر منابع انجام می­شود همچنان معتبرترین روش تشخیصی است.

 

هیأت مدیره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران – بهمن ۱۴۰۱

 

برای مطاله مقاله به سایت آموزشی انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران مراجعه کرده و پس از ورود چند لحظه صبر کنید تا مطالب برای شما بارگذاری شود. http://edu.iacap.ir

برای دیدن متن اصلی بیانه اینجا کلیک کنید:  بیانیه