سخنرانی نماینده یونیسف در هشتمین همایش

باعث افتخارمن است که مقدم همه شما را در مراسم افتتاحیه هشتمین همایش سراسری روانپزشکی کودک و نوجوان با تمرکز بر اختلالات عصبی تکاملی در جمهوری اسلامی ایران خوشامد گویم. این کنگره مشترکا و با تلاش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان ایران برگزار شده است.

چند روز پیش، ۲۹ آبان مصادف با ۲۰ نوامبر، سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک، یونیسف در سراسر جهان روز جهانی کودک را جشن گرفت، مناسبتی که در ایران در روز ۱۶ مهر هر سال گرامی داشته می شود. پیام امسال روزکودک، تأکید هر چه بیشتر بر اهمیت دسترسی به کودکان کم برخوردار و ایجاد فرصت های برابر برای همه کودکان است.

در حال حاضر به وضوح در سراسر جهان می بینیم که چگونه اختلاف ها و نابرابری ها چرخه های بین نسلی فقر و بی ثباتی را تقویت میکنند و در برخی موارد باعث چرخه فزاینده ای در روند فقر می شوند. در واقع، بر اساس یک تحلیل جدید انجام شده توسط یونیسف که به مناسبت روز جهانی کودک انجام شد،  از هر ۱۲ کودک، ۱ کودک در جهان امروز در کشورهایی زندگی می کنند که چشم انداز آینده شان بدتر از والدینشان است.

سالها تجربه یونیسف بر اساس داده ها و تجزیه و تحلیل ها، نشان می دهد که تمرکز برروی کودکان کم برخوردار – از جمله کودکان دارای معلولیت و چالش های رشد و تکامل – موثرترین راه برای دستیابی به توسعه پایدار و در نتیجه، ساختن جهانی بهتر برای همگان است.

بسیار امیدوار کننده است که امروزه مسائل روانشناختی کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته  و به تدریج  توجه شایسته ای به آن می شود. شواهد به وضوح نشان می دهد که میان سلامت روان نوجوانان و تجربه احساس عدم “تعلق” به محیط مدرسه، منزوی شدن، بی اعتنایی، عدم درک و احترام از سوی دیگران و حتی زورگویی ارتباطی منطقی وجود دارد. همچنین مطالعات ارتباط بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی کم، رفتارهای پر خطردرحوزه سلامت – و در حادترین موارد – آزار رساندن به خود و تمایل به خودکشی را نشان می دهند. اگر اختلالات روانشناختی دوران کودکی درمان نشده باقی بمانند، می تواند کودکان را تا پایان عمر در معرض خطر قرار دهد، مانع رشد و کمال استعدادهای آنها شود، فرصت های آنها را از بین ببرد و در نهایت هزینه های قابل توجه ای را بر جامعه تحمیل کند.

خانم ها و آقایان، یقین دارم که شما به عنوان کارشناسان این حوزه، خیلی خوب آگاه هستید که مشکلات روانشناختی در میان کودکان و نوجوانان پیچیده و گسترده هستند. از جمله شامل سلوک مخرب، اضطراب، اختلالات خورد و خلق ، اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز (ADHD) و سایر مشکلات روانشناختی.

درک دلایل و پیامدهای مسائل بهداشت و سلامت روان کودک و نوجوان برای گام نهادن در مسیر صحیح برای پیشگیری از آنها ضروری است. اکنون زمان مناسبی برای هدایت و افزایش آگاهی عمومی برای انجام این کار است.

چشم انداز یونیسف ساختن جهانی است که همه کودکان در آن می توانند سالم، به دور از آسیب و با آموزش مناسب رشد کنند و در نتیجه قادر باشند تمامی استعدادهایشان را شکوفا  سازند. نگرشها نسبت به کودکان دارای معلولیت و همچنین کمبود منابع برای فراهم کردن نیازهای آنها، چالش هایی را در سراسر جهان برای دسترسی  این کودکان به آموزش به وجود می آورد. در حالی که فقدان دسترسی به مدرسه مساله ای جدی است، یک نگرانی دیگر ناتوانی نظام آموزشی برای اطمینان از آموزش با کیفیت برای کودکان با معلولیت های مختلف است. برای اطمینان از  ارایه آموزش با کیفیت برای کودکان دارای معلولیت از جمله کودکان مبتلا به اختلالات عصبی-تکاملی، یونیسف در سطح جهانی توصیه های متعددی دارد، از جمله:

  • ترویج فضاهای یادگیری قابل دسترس و فراگیر
    • سرمایه گذاری بر روی آموزش معلمان برای آموزش فراگیر
    • مشارکت دادن جامعه
    • جمع آوری داده برای تهیه شواهد و نظارت بر پیشرفت

در برنامه فعلی کشوری همکاری با دولت جمهوری اسلامی ایران، یونیسف  با همکاری وزارت بهداشت و علوم پزشکی و دانشگاه های وابسته به آن، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و سایر شرکای دولتی ظرفیت های این سازمانها را برای پاسخ گویی به نیازهای روانی -اجتماعی کودکان و نوجوانان، و ارائه مداخلات روانی و اجتماعی برای کمک به آنها در غلبه بر تجربیات عاطفی دشوار، افزایش می دهد.

برنامه های مشترک شامل فعالیت هایی است متناسب با فرهنگ، جنسیت و گروه سنی کودکان و نوجوانان از جمله ایجاد بسته های مختلف برای بهبود مهارت های زندگی، مکانیسم های مقابله و انعطاف پذیری، ترویج خدمات مشاوره برای کاهش خطر، آموزش والدین و خانواده، پیشگیری از مصرف مواد مخدر و پیشگیری از اچ آی وی / ایدز. در یکی از برنامه های یاد شده که برگرفته از طرح جهانی “آل این” است، یونیسف از وزارت بهداشت حمایت می کند تا باشگاه های سلامت نوجوانان را راه اندازی نماید؛ یک فضای دوستانه برای فعالیت های سلامت-محور از جمله آگاهی بخشی درباره مصرف مواد مخدر و پیشگیری از اچ آی وی. باشگاه سلامت نوجوانان یک محیط امن، فعال و پر جنب وجوش است که در آن نوجوانان در معرض آسیب می توانند پذیرفته، حمایت و آموزش دیده شوند.

یونیسف همچنین با وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان ایران برای سازماندهی دو رویداد در کنگره امروز همکاری داشت:

  • یک کارگاه آموزشی درباره “ارزیابی اولیه اختلالات یادگیری کودکان” برای مشاوران مدرسه
    • و یک پنل درباره “مداخلات پایه درمانی برای دانش آموزان با اختلالات یادگیری”

خانم ها و آقایان، در اینجا، اجازه می خواهم از این فرصت بهره برده و قدردانی و تشکر ویژه ای از جناب آقای دکتر حاجبی، مدیر کل دفتر بهداشت روانی و اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و دکتر تهرانی دوست، رییس آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان ایران (IACAP) برای برگزاری چنین کنفرانس ارزشمندی، داشته باشم.

امیدوارم این رویداد و طرح های مشابه بتوانند به عنوان نقطه عطفی تاثیرگذار برای ارائه و طرح مداخلات علمی، موثر و به موقع برای کودکان و نوجوانان با اختلالات روانی در جمهوری اسلامی ایران باشند.

سپاسگزارم