مطالب آموزشی

در این قسمت از سایت، انجمن روان پزشکی کودک و نوجوان ایران بمنظور ارتقای دانش متخصصین حوزه‌ی سلامت روان، والدین، کودکان و نوجوانان مطالب آموزشی مورد نیاز هر یک از این گروه ها را جداگانه گردآوری نموده است. از آنجا که بسیاری از مطالب موجود در سایت‌ها و منابع اینترنتی از اعتبار علمی کافی برخوردار نیست انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران متشکل از اعضای هیئت علمی فوق تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سعی نموده است این کمبود را جبران نماید. مطالب ارائه شده در این قسمت برگرفته از منابع علمی معتبر و توسط همکاران روان پزشک کودک و نوجوان تهیه شده است. همکاران محترم، والدین عزیز و فرزندانشان می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را با مراجعه به بخش‌های مشخص شده دریافت نمایند. لازم به ذکر است که چنانچه نیاز به مطالب تخصصی‌تر در یک حوزه داشتید می توانید با همکاران ما در انجمن روان پزشکی کودک و نوجوان تماس گرفته یا با ما مکاتبه نمائید. ضمنا انتشار مطالب این قسمت صرفا با اجازه‌ی کتبی از انجمن روان پزشکی کودک و نوجوان امکان پذیر است.

مطالب آموزشی ویژه متخصصین

همکار محترم:

انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران در راستای رسالت خویش برای ارتقای دانش متخصصین حوزه سلامت روان کودکان و بمنظور ایجاد بستری برای تبادل اطلاعات علمی بین همکاران، و آشنائی با آخرین دستاوردهای علمی، اقدام به راه‌اندازی این قسمت از سایت نموده است. مطالب این قسمت بر گرفته از نوشته‌ها، سخنرانی‌ها و مطالبی است که توسط اعضای هیئت علمی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهیه شده است. برای سهولت دسترسی، مطالب در قالب بخش های مختلفی تقسیم‌بندی شده‌اند و شما می‌توانید با مراجعه به هریک از این قسمت‌ها مطالب مورد نیاز خود را بیابید. با توجه به لزوم احترام به اصل مالکیت معنوی ضروری است در صورت استفاده از مطالب منبع و نام افراد ذکر شود.

امید است این اندک خدمت ما مورد توجه شما قرار گیرد. انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان از نظرات و پیشنهادات سازنده شما استقبال می‌نمابد. برای تهیه هر یک از کتابچه های زیر با دفتر انجمن تماس و سفارش خود را ثبت نمایید.

                

** راهنمای گام به گام برای برگزاری یک جلسه مجازی: توجه به نکات زیر و صرف قدری زمان و انرژی برای رعایت آنها، به شما و مراجعتان کمک می­کند که بتوانید جلسه ویزیت مجازی را به خوبی و قدرتمندی جلسه حضوری پیش ببرید. جهت مطالعه بیشتر روی راهنمای گام به گام و اداره موفق ویزیت مجازی کلیک کنید.

مطالب آموزشی ویژه معلمین

معلمین محترم:

انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران در راستای رسالت خویش یعنی ارتقای سلامت روان کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها تلاش نموده‌است منبعی را برای دسترسی افراد به اطلاعات علمی معتبر در خصوص شیوه‌های ارتقای بهداشت روانی فراهم نماید. از آنجا که بسیاری از مطالب ارائه‌شده در رسانه‌ها ممکن است از اعتبار علمی کافی برخوردار نباشند فراهم نمودن یک منبع علمی معتبر از سوی انجمن که به همت اساتید فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران امکان پذیر شده است، می تواند به افراد کمک نماید تا به اطلاعات معتبرتری دسترسی داشته باشند. معتقدیم معلمین نقش مهمی را در کمک به رشد، تکامل و تعالی فرزندانمان در طول سال‌های کودکی و نوجوانی برعهده دارند و ممکن است برای انجام این وظیفه‌ی دشوار و ایفای مؤثرتر نقش خویش نیازمند اطلاعات تخصصی در زمینه‌های مرتبط با رشد و تکامل کودکان و چگونگی مواجهه با چالش‌های اساسی آن باشند. لذا انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران با اختصاص این بخش از سایت خود به این امر، تلاش نموده است قدمی هرچند کوچک در رفع این نیاز بردارد. امید است این خدمت اندک ما مورد قبول معلمین و مربیان عزیز قرار گیرد.

انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران پذیرای نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما در این زمینه می باشد. شما می توانید نظرات خود را از طریق نشانی الکترونیکی انجمن برای ما ارسال نمائید.

مطالب آموزشی ویژه والدین

ترس از کرونا: در روزهای اخیر که ترس از این بیماری نوظهوراز میان بزرگسالان به دنیای کودکان کشیده شده. لازم است والدین آگاهی خود را از واکنش­های هیجانی و رفتاری کودکان به بروز این بیماری افزایش دهند و نحوۀ برخورد با این واکنش­ها را بیاموزند. والدین می­توانند به فرزند خود کمک کنند تا درک و تسلط بیشتری نسبت به احساس­هایش داشته باشد و با این شرایط بحرانی بهتر کنار بیاید. جهت مطالعه روی ترس از کرونا کلیک کنید.

کودکان و روزهای سخت فقدان عزیزان: کودکان نیز چون بزرگسالان در معرض فشارها و نگرانی­ های ناشی از همه­گیری بیماری کرونا هستند و مانند آنان از دوری یا مرگ عزیزان خود رنج می­برند. توانایی کودکان برای سازگاری با شرایط پر تنش و فقدان­ های پیش آمده کمتر از بالغین است و روند سوگواری آنان برای از دست رفتگان خود تحت تأثیر شرایط خاص ابتلا به بیماری واگیردار کرونا قرار می­گیرد. توصیه­ هایی برای کمک به این کودکان برای بهتر کنار آمدن با درد و غم جدایی از عزیزان ارائه می­شود. جهت مطالعه روی کودکان در روزهای سخت فقدان عزیزان کلیک کنید و روی برای کودکان سوگوار چه کنیم کلیک کنید.

کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم: کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم امکان دارد همان طور که تظاهرات مختلف دارند، در این شرایط هم واکنش­های متفاوتی را نشان دهند. اینکه در خانه هستند و می­توانند زمان­هایی را به علایق خود بپردازند، لازم نیست از صبح در میان کلاس­های مختلف مدرسه و توانبخشی در حال رفت و آمد باشند و با افراد کمتری در ارتباط هستند می­تواند استرس را از روی آنها برداشته و از زمان­های دیگر آرام­تر باشند. اما کودکانی هم هستند که از تغییرات پیش ­بینی نشده روتین­ های روزمره و ماندن در خانه کلافه شده­ اند و به هم می­ریزند. امکان دارد رفتارهای کلیشه­ ای آنها شدت پیدا کرده، قشقرق به پا کنند، به رفتارهای خودزنی یا دگرزنی بپردازند. به حدی که نگهداری آنها در خانه سخت شود. در گذشته امکان داشت خانواده کودک را با بیرون بردن و گشتن در اطراف آرام می­کردند. ولی این امکان در حال حاضر وجود ندارد و نمی­توان به عنوان راهی برای آرامش به آن پناه برد. جهت مطالعه روی ویروس کرونا و کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم کلیک کنید.

استرس کورونا و مشکلات خانواده: استرس در خانواده به معنای پیش آمدن هر مسأله­ ای است که بتواند تعادل سیستم خانواده را به هم بزند. این مسأله می­تواند یک فاکتور داخلی مانند طلاق و مرگ یا عامل خارجی مانند جنگ، زلزله یا بیماری عفونی همه گیر جهانی کورونا باشد. اگر خانواده نتواند استرس را به خوبی کنترل کند، ساختاربندی خود را از دست داده، شادی­ها کم رنگ می­شوند و ارتباطات مؤثر کم رنگ می­گردند. امکان دارد در زمان استرس، منابع مقابله با استرس فردی و متعاقب آن مهارت­های فرزندپروری نیاز به تقویت داشته باشند. جهت مطالعه روی استرس کورونا و مشکلات خانواده کلیک کنید.

فعالیت های آموزشی مدارس: با گسترش انتشار ویروس کرونا در جامعه و تعطیلی مدارس، آموزش مجازی مطالب درسی جایگزین حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس درس و آموزش چهره به چهره شده است. با وجود تلاش آموزگاران و دبیران برای ارائه دروس از طریق اینترنت به شکل آنلاین یا ضبط شده ، عدم حضور آنان در میان کودکان و نوحوانان با مسایلی همراه است که باید به نوعی مدیریت شود. به اضافه ممکن است با این روش به نیازهای اجتماعی و فیزیکی دانش آموزان پاسخ داده نشود. پاسخ به سوال­های زیر می­تواند در کاربرد بهتر و موثرتر برنامه های “مدرسه در خانه” برای والدین و همچنین معلمین کمک کننده باشد. جهت مطالعه روی فعالیت های آموزشی مدارس در بحران ها. نهایی و بازگشت به مدرسه نهایی کلیک کنید.

برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان: تنوع زیادی در مورد نحوه پرداختن به این فعالیت ها بخصوص در فصل تابستان و اوقات تعطیلی مدارس دیده می شود. برخی از کودکان و نوجوانان بدون برنامه مشخصی این زمان ها را به شکل های مختلفی از جمله بازی در کوچه و یا دیدن تلویزیون، گذران وقت در فضاهای مجازی و … سپری می کنند. در سمت مقابل کودکان و نوجوانانی هستند که برنامه متنوع و فشرده ای دارند  که توسط والدین برنامه ریزی شده است.جهت مطالعه روی برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان کلیک کنید.

به اشتراک گذاشتن اسباب بازی: شکل گیری احساس مالکیت یک نیاز رشدی است و خردسالان کم کم به حق مالکیت پی می برند. بسیاری از کودکان سعی می کنند وسایل شان را به سایرین ندهند و گاهی هم خودشان را مالک وسیله دیگری می دانند. این موضوع ممکن است منجر به نزاع بین آنها شود. جهت مطالعه روی به اشتراک گذاشتن اسباب بازی کلیک کنید.

ترس ها و اضطراب های کودکان: کودکان در سنین مختلف بطور طبیعی اضطراب ها و ترس های خاصی را تجربه می کنند. اضطراب و ترس در کودکان به درجاتی باید وجود داشته باشد و باعث می شوند کودک بهتر از خودش مراقبت کند. به عنوان نمونه اضطراب غریبه و اضطراب جدایی از والد، به طور طبیعی از سن حدود ۹ ماهگی شکل می گیرد که تقریبا همزمان با شروع راه رفتن کودک است و مانع دور شدن کودک از والد و رفتن به سمت غریبه ها می شود. چنانچه شدت اضطراب و ترس کودک بیش از حد و یا موقعیت بروز آن نامتناسب باشد، باعث رنج و ناراحتی وی شود به نحوی که کودک نتواند با آن سازگاری پیدا کند، باید به کودک در مدیریت آن کمک کرد. جهت مطالعه روی ترسها و اضطراب های کودکان کلیک کنید.

رفتارهای تکراری در کودکان: کودکان ممکن است انواعی از رفتارهای تکراری را داشته باشند، ناخن جویدن، شست مکیدن، کندن ناخن یا اطراف آن، موکندن و … این رفتارها را از شدت کم تا زیاد می توان مشاهده نمود. جهت مطالعه روی رفتارهای تکراری در کودکان کلیک کنید.

مشکلات تغذیه ای کودکان: کودکان به دلایل مختلفی ممکن است دچار مشکلات تغذیه ای شوند. امتناع از غذا خوردن بدلیل لجبازی یا توجه طلبی و … کودک برای تغذیه سالم باید این مهارت ها را بتدریج کسب نماید. جهت مطالعه روی مشکلات تغذیه ای کودکان کلیک کنید.

مشکلات دفعی و آموزش توالت: از پوشک گرفتن کودکان و آموزش توالت رفتن یکی از چالش های رشدی کودکان است. در این میان برخی کودکان نیز با مشکلات دفعی مواجه هستند، مشکلاتی مثل اصرار به دفع در پوشک و امتناع از رفتن به توالت، یبوست و کثیف کردن گاه گاهی لباس زیر. در ادامه قصد داریم به چگونگی گرفتن پوشک، آموزش توالت رفتن و برخی مشکلات دفعی کودکان بپردازیم. جهت مطالعه روی مشکلات دفعی و آموزش توالت کلیک کنید.

مشکلات رفتاری در مسافرت: کودکان در مسافرتهای طولانی با وسایل نقلیه نظیر خودرو، قطار، هواپیما و … ممکن است به دلایل مختلف نظیر خستگی، یکنواختی، گرما و … بدرفتاری کنند. جهت مطالعه روی مشکلات رفتاری در سفر کلیک کنید.

مطالب آموزشی ویژه کودکان

کودکان عزیز:

در این قسمت انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران درنظر دارد با کمک روان‌پزشک‌های کودکان مطالبی را برای مطالعه شما فراهم نماید. این مطالب به شما کمک می‌کند تا از سلامت روانی خود محافظت نمائید و مهارت‌های لازم را برای بهبود زندگی خود یادبگیرید. مهارت‌هایی که می‌توانند به شما کمک کنند تا با مشکلات بهتر روبرو شوید، ناراحتی‌ها را از خود دور کنید و آرامش روانی را برای خود فراهم سازید. شما می توانید به کمک والدین خود این مطالب را بخوانید و سؤالات خود را از آن‌ها بپرسید. همچنین می توانید سؤالات و نظرات خود را با ما مطرح کنید. برای همگی شما آرزوی شادی و موفقیت داریم.

مطالب آموزشی ویژه نوجوانان

نوجوانان عزیز:

در این قسمت از سایت مطالبی را برای مطالعه‌ی شما در نظر گرفته‌ایم. این مطالب به کمک فوق تخصص‌های روان‌پزشکی کودک و نوجوان کشورمان فراهم شده‌اند. مطالعه‌ی این مطالب به شما کمک خواهد نمود تا بتوانید عوامل تهدید کننده سلامت روانی را بشناسید و مهارت‌ها مراقبت از سلامت روانی خود را افزایش دهید. از آنجا که دوره‌ی نوجوانی به عنوان یکی از مهمترین دوران‌های زندگی انسان با فراز و نشیب‌ها و چالش های مختلفی همراه است ما امیدواریم بتوانیم با فراهم نمودن اطلاعات متناسب با نیازهای این دوره رشدی در جهت موفقیت شما گامی هرچند کوچک برداریم. دست یابی به این هدف بدون کمک و یاری شما امکان پذیر نیست و انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می نماید.